Drumstore – blog – salon muzyczny

Blog poświęcony szeroko rozumianej tematyce perkusyjnej. Najświeższe informacje z branży muzycznej, nowinki, relacje z wydarzeń perkusyjnych, testy instrumentów perkusyjnych, prezentacja nowych modeli. Piszemy nie tylko o perkusjach akustycznych, ale również perkusjach elektronicznych, perkusjach hybrydowych, perkusjonaliach, bębnach etnicznych, instrumentach klasycznych perkusyjnych.

Porady

Dostosowanie naciągów do stylu gry

dost1
Kwestia naciągu bębna jest bardzo istotna przy personalizowaniu zestawu. Decydując się na określoną konfigurację instrumentu (m. in. fusion, standard) dokonujemy automatycznie wyboru jego tendencji brzmieniowych. Im mniejsza średnica bębna, tym brzmienie będzie wyższe. Nie tylko wymiar naciągu jest istotny, należy zwrócić uwagę na dodatkowe cechy produktu.

Naciągi pojedyncze i podwójne

dost2

Naciągi mogą być jednowarstwowe lub dwuwarstwowe. Pierwsze wybierane są raczej przez perkusistów jazzowych i grających lżejsze gatunki muzyczne. Podwójne naciągi preferowane są przez perkusistów rockowych i metalowych, a jest to związane z bardziej mięsistym, skupionym brzmieniem dwuwarstwowych. Oczywiście preferencja nie jest 100%-ową regułą, ponieważ np. bardzo wytrzymałe naciągi Remo Emperor są rozchwytywane przez rozmaitych perkusistów grających odmienne gatunki.

Naciągi podwójne mogą być dodatkowo wyposażone we wbudowane pierścienie tłumiące (np. Remo Pinstripe), przez co barwa bębna jest ciemniejsza, niższa, a atak bardziej skoncentrowany. Z założenia dedykowane do grania rocka, popu i R’n’B.

Naciągi rezonansowe

dost3
O ile w przypadku naciągów uderzanych istnieje podział na pojedyncze i podwójne, tak rezonansowe są z reguły jednowarstwowe. Wymienia się je znacznie rzadziej i wpływają na wydłużenie sustainu. W przypadku tomów naciągi mogą być grubsze i można stosować zwykłe jednowarstwowe (np. Aquarian Classic Clear), ale warto zwrócić uwagę, iż istnieją specjalnie dostosowane naciągi rezonansowe (m. in. Remo Ambassador Clear czy Evans Resonant). W przypadku werbli dobrze jest, by membrana rezonansowa była stosunkowo cienka. Im naciąg jest cieńszy, tym wrażliwszy na niuanse brzmieniowe dostarczane przez sprężyny.

Naciągi rezonansowe stosowane w bębnach basowych często posiadają wbudowany pierścień tłumiący, a niektóre nawet otwór mikrofonowy. Owy otwór ma również wpływ na brzmienie – staje się ono donośniejsze i bardziej skupione. Część perkusistów decyduje się na pełne naciągi rezonansowe, a z czasem eksperymentując z brzmieniem wycina w nich otwory, np. za pomocą rozgrzanej puszki. Przy własnoręcznej modyfikacji membrany warto pomyśleć o wzmocnieniu wyciętej dziury specjalną obręczą (w zależności od średnicy są to m. in. Bass Drum’Os, Remo Port Hole i Remo Dynamo).

Naciągi przezroczyste i powlekane

dost4

Istnieje również podział ze względu na powłokę – naciągi mogą być przezroczyste (clear) i powlekane (coated). Zachodzi tu pewna analogia jak w przypadku podziału na jedno- i dwuwarstwowość. Przezroczyste wybrzmiewają dłużej, są bardziej zróżnicowane brzmieniowo i zazwyczaj jaśniejsze. Powlekane oscylują w niższych tonach i krócej wybrzmiewają.

By podkreślić atak możemy zawęzić poszukiwania do naciągów jedynie powlekanych, najlepiej ze specjalną łatką. Zapobiegają one wybrzmiewaniu przydźwięków i skupiają brzmienie w jednym punkcie. Są wyraźnie wyróżnione na środku naciągu, ponieważ z reguły posiadają srebrną, bądź czarną barwę (np. konkretne modele serii Remo Controlled Sound i Aquarian Texture Coated).

Naciąg do bębna basowego

dost5

Rozważając zakup naciągu uderzanego do bębna basowego warto zainteresować się dość niespotykanym modelem jakim jest Aquarian Super Kick 10. Standardowy naciąg podwójny składa się z dwóch warstw o grubości 7 mil każda, natomiast jedynie naciągi pojedyncze liczą 10 mil. W przypadku Super Kick 10 są to dwie solidne warstwy o grubości 10 mil każda. Dzięki temu membrana jest bardzo wytrzymała i gwarantuje głębokie brzmienie oraz mocny atak.

Tytułem zakończenia należy wyraźnie zaznaczyć, iż niezależnie, jak dobre naciągi zakupimy warto poświęcić moment na strojenie bębnów. Wielu muzyków rezygnuje z owej aktywności, a dużo przy tym traci. Gdy opanujemy, w gruncie rzeczy nie aż tak skomplikowaną umiejętność strojenia bębnów najlepiej zauważmy różnicę detali brzmienia i będziemy w stanie dobrać idealne naciągi.

Więcej informacji dotyczących prawidłowego strojenia w artykule Tomasza Łosowskiego: http://drumstore.pl/jak_stroic_bebny_-_tomasz_losowski.html.

Dagmara Naczk

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *