Tama S.L.P. czy to najsławniejsza seria werbli?

Tama S.L.P. czy to najsławniejsza seria werbli?

Tama S. L. P.

Firma Tama opracowała kilka lat temu serię werbli S.L.P. czyli Sound Lab Project, która ożywiła rynek muzyczny i spotkała się ze sporym zaciekawieniem ze strony perkusistów. Projekt ten jest odpowiedzią na potrzeby tych, którzy szukają nietuzinkowych rozwiązań, a sięgnięcie po customowe modele z najwyższej półki może zrujnować budżet. W tym wypadku produkcja seryjna werbli, które były tworzone w oparciu o sugestie klientów, okazała się być strzałem w dziesiątkę. Teraz nareszcie przyszedł czas na długo wyczekiwane zestawy perkusyjne z tej serii.

Tama doskonale wie, jak istotne jest słuchanie potrzeb zarówno klientów jak i endorser ów - i na tej podstawie rozwó nowych serii. Wiemy że płacimy za markę, która stara się sprostać potrzebom wszystkich perkusistów - od serii Imperialstar dla początkujących bębniarzy aż po prawdziwe dzieła perkusyjne serii STAR. Czym są więc zestawy S. L. P.? To na pewno propozycja dla perkusistów, którzy wiedzą czego chcą, i z kolei lubią muzyczne poszukiwania.

Tylko cztery seryjne zestawy? Ale za to jakie! W serii Sound Lab Project nie ma pomyłek - każdy set jest unikalny. Tama postawiła na klon w nowym, vintage'owym wydaniu, Hickorę (czyli amerykński orzech, znany przede wszystkim z pałeczek perkusyjnych) Kapur, oraz... świerk! Dwie ostatnie propozycje są rzadkością na rynku, więc warto przyjrzeć się im bliżej.

Fat Spruce to zestaw wykonany w całości ze świerku. Mało kto by przypuszczał, że na codzień szalenie popularne w grudniu drzewo ma takie brzmienie! Pierwsze wrażenie podczas gry na tym zestawie, to niesamowicie przyjemny dół, który doskonale "klei" przydźwięki i miło odzywa się w szerokim, niskim paśmie. Średnie tony są dobrze zbalansowane, a góry brzmią naturalnie i miło. Fat Spruce to czteroczęściowy zestaw w konfiguracji: 20"x14" (osiem 7mm warstw), tom 12"x8" (sześć warstw po 5mm), floor tom 14"x14" (sześć warstw po 5mm) oraz werbel, także wykonany ze świerku (osiem 7mm warstw). W opcji można zamówić Fat Spruce także z centralą 22" oraz floor tomem 16".

Cały zestaw jest sprzedawany w pięknym, ciemno-matowym lakierowanym wykończeniu lub w vintage'owej wersji turkusowej. Całości dopełniają odlewane Die-Casty i odchudzone lugi typu mini-tube. Zawieszenia tomów to nowy system Direct Flexi-Mount, w którym zredukowane wagę mocowania, pozostawiając mu spory zapas swobodnego ruchu. Przypomina on system mocowaań Star-Cast, jednak różni się drobnymi szczegółami - jest odchudzony w stosunku do pierwowzoru i posiada mniej punktów podparcia. Jednak tak jak Star-Cast działa niezawodnie i bardzo estetycznie komponuje się z resztą setu. Odlewane obręcze mogą spotkać się z kręceniem nosem wśrod perkusyjnych purystów, którzy pewnie spodziewali się obręczy drewnianych, lub chociażby klasycznych, giętych hoopów. Ci co poszukują wyglądu lat 50. - przewińcie śmiało w dół do zestawu S. L. P. Studio Maple. A świerkowa wersja w wydaniu turkusowym, to taka odświeżona wersja koloru klasycznego Cadillaca. Coś pięknego!

Odlewane obręcze na Fat Spruce nie pojawiły się przypadkowo - dają dużo jaśniejszy, pełny atak, który dobrze przełamuje raczej mięsiste brzmieniem zestawu. Producent nie upiera się przy jedynie słusznych rozwiązaniach - raczej zamiast tego tak balansuje dodatkami, aby z zestawu wyciągnąć najwięcej, jak tylko się da. Jeżeli grasz bluesa, indie rocka, a może jazz, to zakochasz się - może po raz kolejny - w Tamie.

Fani otwartych, ciepłych brzmień docenią założone firmowo na zestaw naciągi G1 - eksponują one dynamikę setu, który pomimo mniejszych od standardowych rozmiarów brzmi pełnie i bardzo dynamicznie. G1 znajdziemy w całej serii S. L. P. na - na górze jest umieszczana powlekana wersja coated, na spodzie klasyczny G1 clear, który pozwala wybrzmieć w pełni każdemu elementowi zestawu. Na centrali umieszczono vintage'owy naciąg Tama antique white - coś dla estetów.

Zestaw powstał z myślą o szerokiej gamie strojów, w których pojedyńcze naciągi pozwolą na wydobycie z perkusji pełnego brzmienia. Coś dla eksperymentatorów - te bębny zabrzmią dobrze zarówno na wpół luźnych naciągach, jak i strojonych dość wysoko. Dostępne w dwóch wydaniach: ciemno-matowym lakierze (TWS- Satin Mat Spruce) oraz oldschool'owym, pięknym turkusie (TUQ - Turquoise).

Dynamic Kapur to kolejna propozycja linii Sound Lab Project. Drewno to pozyskiwane jest głównie z Malezji, a jego piękna, brązowo - różowawa barwa przywodzi na myśl bubingę czy ciemny orzech. Jako że jest to drewno egzotyczne, a więc sztywne - możemy spodziewać się ciemnego soundu z mocnym atakiem.

Ten zestaw został zaprojektowany z myślą o mocniejszym graniu niż wersja świerkowa - po raz kolejny drobne różnice w zastosowanych patentach zdradzają przeznaczenie bębnów. Przyciemniane wykończenie przypomina jedno z ładniejszych wykończeń z serii Starclassic - mianowicie Dark Moccha Burst. Tutaj jednak środek bębna występuje w naturalnym kolorze, podkolorowane są tylko brzegi. Zestaw przepięknie prezentuje się na scenie, gdzie pod dobrym oświetleniem wychodzi piękny rysunek drewna Kapur.

Set jest sprzedawany opcjonalnie z werblem (14"x6,5" - sześć 5mm warstw Kapuru), w konfiguracji z centralą 22"x16" (siedem 6mm warstw), tomami 10"x6,5" I 12"x7" (po sześć 5mm warstw) oraz dwoma floor tomami 14"x12" i 16"x14". Istnieje opcja rozbudowania zestawu o tom 8" oraz centralę 20" - jako że jest to zestaw seryjny, można pokusić się o modyfikację w przyszłości. Korpusy uzbrojone są w mini-tube lugi, zastosowane także w wersji Fat Spruce. Jednak tu pojawiają się delikatne różnice: w Dynamic Kapur zastosowano system montażu tomów znany z serii Starclassic, z zawieszeniami Star-Mount oraz przesuwnym tomholderem, który pozwala przesunąć obydwa tomy o 5cm w przód i w tył. Wynika to z dwóch rzeczy: centrala w zestawie jest zdecydowanie głębsza a drewno Kapur posiada większą gęstość, więc i wagę niż np. brzoza. Przesuwny tomholder (Sliding Tom Adjustment) pozwala ustawić tomy bliżej perkusisty, a wymiary zbliżone do wersji Hyper-Drive pozwolą na nawet bardzo niskie ustawienie z racji skróconej głębokości. Obręcze to kolejna niespodzianka: Tama wyposażyła set w obręcze Sound Arc o grubości 1,6mm, które wywinięte są do środka (okrzyknięte "drumstick-savers" - przedłużające żyia pałeczek perkusyjnych, ale jak wiemy - gdzie drwa rąbią, tam wióry lecą :)) Mają one za zadanie kontrolować brzmienie zestawu, i nadać mu cieplejszej barwy.

Dynamic Kapur to zestaw zdecydowanie nowoczesny, stworzony z myślą o perkusistach grających funk, rock i metal. Bębny są niezwykle żywe i podatne na szybszą artykulację: mimo ciemnej barwy nie "mulą się" i mają bardzo mocny atak, przy zachowaniu przyjemnego oddechu. Połączenie twardego ataku i tłustego, pełnego dołu sprawia, że na zestawie chce się grać mocniej. Werbel wykonany z drzewa Kapur, który był prekursorem powstania setu wykonanego w całości z tego drzewa. Rimshoty to strzał z karabinu - można dać się nabrać że nie mamy do czynienia z werblem drewnianym. Ot, urok egzotyki. S. L. P. Dynamic Kapur wnosi powiew świeżości na rynek, polecany zdecydowanie perkusistom ceniących sobie brzmienia mahoniu czy bubingi.

Zestaw występuje w dwóch kolorach: Gloss Black Kapur Burst (GPK) oraz Flat Black - rzadko spotykanym, matowo-czarnym lakierze. Obydwa prezentują się widowiskowo, jednak wersji przypalanej trudno odmówić scenicznego uroku.

S. L. P. New Vintage Hickory to set vintage'owy nie tylko z nazwy. Hickora, czyli orzech amerykański jest znany przede wszystkim jako materiał do produkcji pałeczek, ale użycie go w seryjnej produkcji jako bazy dla korpusów to nowość. Drewno znane jest przede wszystkim ze swojej wytrzymałości: nie pęka tak często jak klon czy dąb, ale mało kto wie, że posiada przy okazji bardzo ciekawe walory akustyczne.

Korpusy bębnów odzywają się mocniej w średnim paśmie, przez co mamy wrażenie że "śpiewają" - rezonans jest bardzo ciepły i przyjemny dla ucha. Założenie naciągów pojedynczych po raz kolejny w linii S. L. P. to dobra decyzja - każdy bęben wybrzmiewa swobodnie i świetnie się że sobą komponuje. Tom 12"x8" wykonany jest z sześciu warstw 5mm sklejki, tak samo jak floor Tom 14"x14" (opcjonalnie dostępny jest także floor tom 16"x14" oraz tomy 8"6" i 10x7"). Brzmią one niezwykle ciepło a przy okazji jaśniej niż popularny klon, więc naciągi nie muszą być strojone przesadnie wysoko aby podkreślić swoje wyższe rejestry. Obręcze to 2.3 mm Steel Mighty Hoops, a system zawieszeń to wspomniany Direct Flexi-Mount. Centrala jest najmniejszą w serii S. L. P. - 18"x14" wykonana jest z ośmiu warstw 7mm sklejki. Hickora brzmi niesamowicie na centrali, która pod mikrofonem wydaje się być zdecydowanie większą. Dobrze zbalansowana, a przy okazji jasna, sprawdzi się zarówno w czystych jak i powlekanych naciągach, jednak przy tych ostatnich brzmi jak nazwa wskazuje vintage'owo. Miłm dla oka akcentem jest wstawka na obręczach centrali w okleinie Marine Pearl - to charakterystyczne "ostrygowe" wykończenie w zestawach sprzed lat.

Wykończenie w jakim produkowany jest set to matowy Satin Vintage Hickory. Fani naturalnego wyglądu bębnów będą zadowoleni, gdyż naturalny kolor orzechu w niepołyskliwym wykończeniu prezentuje się bardzo dobrze, a wstawka na obręczach centrali wygląda stylowo.

New Vintage Hickory to powrót do korzeni, gdzie bębny dobrze chowają się na drugi plan, dyrygując stamtąd resztą zespołu. S. L. P. NVH przywodzi na myśl jazzowe big bandy, jednak z nową klarownością, która ciężko znaleźć u innych producentów. Przy okazji jest to ten rodzaj brzmienia, który pieści ucho i nie męczy nawet po długim czasie. Tama celowała w target perkusistów jazzowych i bluesmanów, jednak set zabrzmi z powodzeniem w oldschool'owym rocku czy funku, że względu na swoją jasność, sustain, i okrągły atak.

Ostatnia propozycja z serii to S. L. P. Studio Maple. Kolejny zestaw klonowy z wyższej półki? Co w tym wyjątkowego, zapytacie? Ano, seria S. L. P. to jak już można było zauważyć, seria nietypowa, gdzie walory brzmieniowe idą w parze ze świetnym wyglądem zestawu. Jeżeli Tama zdecydowała się wypuścić kolejny, zawodowy zestaw oparty o jedno z najbardziej lubianych gatunków drewna, to wiedz że w tym szaleństwie jest metoda!

Co pierwsze rzuca się w oczy, to przepiękne wykończenie Gloss Siena. Porządna warstwa błyszczącego, przezroczystego lakieru podkreśla bogaty rysunek drewna. Korpusy w tym wydaniu nabierają brązowego odcieniu i można się w nich prawie przeglądać. W przypadku Studio Maple Tama postwiła na jedno wykończenie dorzucając nie lada gratkę dla koneserów - drewniane obręcze. Czym różnią się one od Die-Castów czy giętych obręczy? Przede wszystkim brzmieniem. Wykonane w całości z klonu, dodają przyjemnego, ciepłego sustainu tomom i floor tomom. Każde uderzenie odzywa się przyjemnym, niskim buczeniem, co odróżnia je znacząco od projekcji dźwięku w przypadku obręczy metalowych. Stoi za tym zwykła fizyka: obręcze wykonane z drewna posiadają niższą gęstość niż metal, i mimo oczywiście większej grubości, pozwalają naciągom wybrzmieć niżej. Warto zwrócić uwagę, że S. L. P. Studio Maple to zestaw dla raczej świadomych perkusistów, którzy szukają takiego brzmienia i wiedzą, że obręcze drewniane są dużo bardziej miękkie niż metal, a ich strojenie wymaga często zastosowania naciągów pojedynczych, które wydobywają najpełniej brzmienie. Z tego względu w zestawie zastosowano po raz kolejny powlekane Evansy z serii G1.

Zestaw Studio Maple jest propozycją dla perkusistów którzy szukają ciepłego, niezwykle otwartego brzmienia klonu. Drewniane obręcze dodają vintage'owej nutki ciepłego, nisko brzmiącego rezonansu. Zestaw jest sprzedawany w konfiguracji: centrala 22"x16" (osiem 6mm warstw klonu), tomy 10"x7" I 12"x8" (sześć 5mm warstw) oraz floor tom w slysznym rozmiarze 16"x16" (również sześć 5mm warstw klonu. Zwiększony rozmiar floot tomu to częsty zabieg Tamy - w przypadku opracowywania serii S. L. P. możemy zauważyć że zastosowana gradacja warstw i różnych grubości sklejki nie jest przypadkiem. Wewnątrz każdego bębna znajdziemy wkłądki wzmacniające - Sound Focus Rings, które rozjaśniają odrobinę atak i wzmacniają konstrukcję korpusów. Opcjonalnie set można wyposażyć we floor tom 14"x14" oraz werbel 14"x6,5".

Studio Maple ubrany został w charakterystyczne dla tej serii mini-tube lugi, a zawieszenie tomów to Direct Flex, w którym niska waga i swobodny punkt oparcia tomu sprawia, że set prezentuje się i pracuje znakomicie. Tomholder posiada wspomniany już patent Swivel-Wing, w którym wygodnie obrócimy ramię niezależnie od ustawienia kulistego holderu.

W Studio Maple - jak nazwa może sugerować - pełnię brzmienia możemy wyciągnąć pod mikrofonami w studio, gdzie najlepiej usłyszymy jego zróżnicowaną dynamikę. W swojej bajce będą wytrawni perkusiści - niezależnie, czy grający jazz, bleusa czy rock - ze względu na walory brzmieniowe - S. L. P. Studio Maple jest zestawem bardzo uniwersalnym.

S. L. P. to linia wyjątkowa i propozycja dla bębniarzy znudzonych dostępnymi seryjnie brzmieniami. Estetycznie Tama okazała się zachowawcza, nie znajdziemy tu wodotrysków, światełek i fikuśnych wykończeń. Ale jak widać, postawienie na klasyczną elegancję i nazwiązanie do zestawów sprzed lat to zabieg udany, gdyż każdy zestaw prezentuje się znakomicie. Przeniesienie doświadczeń z werbli i stworzenie wyjątkowych instrumentów przy odpowiednim doborze materiału i mieszanie ilości warstw dała nam małe dzieła sztuki perkusyjnej, dostępne dotychczas jedynie w drogich zestawach robionych na zamówienie. Każdy set serii Sound Lab Project to osobna bajka, która zasługuje na przesłuchanie próbek i jest osobnym rozdziałem. Jeżeli będziesz mieć możliwość - ograj je sam, aby przekonać się jak ciekawymi pomysłami Tama podzieliła się z fanami muzycznych poszukiwań.

TAMA S.L.P.SPOTTED GUMWOOD 14"x6,5"

tama-slp
(Kliknij w obrazek, aby przejść do sklepu)

TAMA SLP FAT SPRUCE 14x6

tama-slp
(Kliknij w obrazek, aby przejść do sklepu)

TAMA S.L.P. SOUND LAB PROJECT 14"x8"

tama-slp
(Kliknij w obrazek, aby przejść do sklepu)

TAMA S.L.P. CLASSIC DRY ALUMINIUM 14"X5,5"

tama-slp
(Kliknij w obrazek, aby przejść do sklepu)

zestawy z serii S. L. P. prezentował Bartosz Walczak, Drumstore

All comments

Leave a Reply

NASZ SKLEP WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIES

UŻYWAMY INFORMACJI ZAPISANYCH ZA POMOCĄ PLIKÓW COOKIES I PODOBNYCH TECHNOLOGII W CELU DOSTOSOWANIA NASZEGO SERWISU DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UŻYTKOWNIKÓW ORAZ W CELACH REKLAMOWYCH I STATYSTYCZNYCH. W PRZEGLĄDARCE INTERNETOWEJ MOŻNA ZMIENIĆ USTAWIENIA DOTYCZĄCE COOKIES. Więcej w Regulaminie https://drumstore.pl/content/3-warunki-korzystania-ze-strony